От пускането на ChatGPT миналата година до днес, светът не спира да говори за новите AI технологии и начините, по които те може да се имплементират на работното място. Целта е ясна – улесняване на работниците и спестяване на време за извършване на определени задачи, които се „възлагат“ в компетенциите на изкуствения интелект. На пръв поглед изглежда логично – машината върши работата вместо теб. Но дали наистина е така?

Нийл Кларк – американски редактор и издател – споделя че наскоро му се е наложило временно да затвори онлайн формуляра за изпращане на данни на своето списание за научна фантастика и фентъзи, след като работният му екип бил залят от водопад от „консистентно лоши“ материали, генерирани от ИИ.

„Количеството ни погребва“ – AI всъщност може да увеличи натоварването

„Всъщност това са едни от най-лошите истории, които сме виждали“. Казва Кларк за стотиците страници съдържание, произведено от AI, което той и неговия екип сега трябва да анализират ръчно. „Но проблемът е по-скоро в обема, а не в качеството. Количеството ни погребва.“

Продължава с това, че използването на ИИ в компанията му за генериране на съдържание всъщност почти е удвоило натоварването на работния екип и се е превърнал в трън в очите за работниците.

Генералният секретар на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие наскоро каза, че ОИСР е открила, че AI може да подобри някои аспекти на работата, но има и пробойни.

Констатациите в доклада от проучването сочат,  че работниците съобщават за увеличаване на интензивността на работата след имплементирането на ИИ на работните им места. Изводите също така показват, че реално при много работници, които не са AI специалисти и не са на мениджърски позиции, инкорпорирането на технологията е имало само минимално въздействие върху заплатата. Дефакто за средния служител работата се увеличава, но заплащането – не.

Ивана Саула, директор по проучванията в Международната асоциация на машинистите и аерокосмическите работници споделя, че работниците в нейния синдикат се оплакват, че се чувстват като „опитни зайчета“, тъй като работодателите бързат да внедрят инструменти, задвижвани от AI.

ИИ технологиите могат да повишат интензитета на работа

Проблемът е, че невинаги внедряването на такива инструменти минава гладко. Когато част от работата се предоставя на технологията, а друга – остава за човека, това може да наложи вземане на допълнителни логистични задачи, което добавя повече време и напрежение в ежедневната работа.

Работниците споделят, че натовареността им на работа се е увеличила след внедряването на новите инструменти. Оказва се, че AI e спомогнал за повишаване на интензивността на работа и сега хората трябва да гонят темпото на машината.

Кларк споделя, че са опитали да се справят с проблема, използвайки повече технологии – за разпознаване дали съдържанието е генерирано с AI. За момента обаче тези инструменти не показват кой знае какъв успех и дават фалшиви резултати, особено когато се използват от писатели, за които английският е втори език.