Google плаща във Франция глоба в размер на 220 млн. евро, наложена от местния антикартелен орган заради предполагаемото предпочитане на собствени услуги при разпределяне на място за онлайн реклама.
Американската група не отрече твърденията, а глобата вече е платена като част от споразумение, съобщи френският орган по конкуренцията в понеделник.
Органът е бил сезиран от няколко издателски групи, включително News Corp на международния медиен предприемач Рупърт Мърдок и френското издателство Figaro. Те обвиняват Google в злоупотреба с господстващото си положение.
В коя сфера е злоупотребил Google
Бизнесът на Google с посредничеството на рекламни продажби представлява 13 процента от оборота на компанията майка Alphabet в размер на близо 183 млрд. щатски долара (150 млрд. евро) през изминалата година, припомнят от информационните агенции.
В конкретния случай става въпрос за това дали гигантът в търсачките е използвал незаконно своето надмощие в бизнеса с дигитална реклама. От поемането на специалиста по реклама DoubleClick през 2009 г. Google работи с платформа за рекламиране, която в момента се управлява под марката Google.
Тази платформа се използва от много големи онлайн издатели, за да предлагат рекламни пространства за продажба. Оплакването е, че клиентите на Google получават предимство при действителното разпределение на рекламно пространство в Google Ad Exchange.
Клиентите на Google са били частично снабдени с информация за конкуриращи се оферти.
„Органът установи, че Google е предоставил преференциално третиране на своите собствени технологии, които се предлагат под марката Google Ad Manager.“, заяви органът по конкуренция.
Тези практики са „особено сериозни“, тъй като в неравностойно положение са изпаднали издатели, чийто икономически модел е сериозно отслабен от спада в продажбите на вестници на абонамент.
Какво трябва да промени Google
В рамките на споразумението Google също така се съгласява да промени поведението си и да улесни конкурентите да използват неговите инструменти за онлайн реклама. Промените са били приети от органа.
„Ще тестваме тези промени през следващите месеци и ще ги разработим допълнително, преди да ги внедрим на по-широка основа, в някои случаи по целия свят.“, казват от Google.
Френският орган по конкуренция напомня, че компаниите с позиция като Google имат и специална отговорност.
„Тези много сериозни практики поставят конкуренцията в неравностойно положение на нововъзникващия пазар за онлайн реклама и дават възможност на Google не само да запази господстващото си положение, но и да го разшири.“, казва Изабел де Силва, председател на френския орган по конкуренция, цитирана от съобщението.