Американската технологична компания Snap Inc. стартира абонаментен план, който отключва ексклузивни функции в приложението Snapchat срещу месечна такса, превръщайки се в най-новата социална медийна платформа, която търси приходи извън рекламата.
Планът, наречен Snapchat+, ще струва 3,99 долара на месец и ще дава на потребителите достъп до така наречените от компанията ексклузивни, експериментални и предварителни функции, като например индикатор, който показва колко приятели се интересуват от публикуваните истории. Snap заяви, че функциите ще се развиват с течение на времето и някои от тях в крайна сметка ще станат достъпни за по-широката потребителска база.
„Очакваме с нетърпение да се запознаем с интереса към Snapchat+ от този първоначален старт, докато проучваме тези нови възможности за монетизация", заяви компанията.
Защо е необходима промяната
Стартът се случва, след като през последните години Twitter Inc. и Facebook на Meta Platforms Inc. пуснаха подобни абонаментни планове, за да печелят пари от най-запалените си потребители, предлагайки им допълнителни функции.
Snapchat е платформа за ефимерни съобщения с над 300 милиона активни потребители, които могат да обменят снимки и видеоклипове с размер на байтове с други потребители.
Подобно на други компании за социални медии, тя се сблъсква с редица проблеми, като например промените в политиката за защита на личните данни на Apple Inc., които затрудняват продажбата на таргетирана реклама, и войната в Украйна, която накара някои рекламодатели временно да спрат кампаниите си.
Макар и на ранен етап, навлизането към нови източници на приходи може да намали зависимостта на компанията от рекламата.
Кога се видяха първи признаци за промяната
Това се случва и след като миналия месец Snap отправи предупреждение, че приходите и печалбата ѝ за второто тримесечие ще бъдат по-ниски от по-ранните прогнози поради макроикономически насрещни ветрове, което Wall Street възприе като зловещ знак за пазара на дигитална реклама. Компанията също така заяви, че ще забави наемането на служители и ще свие разходите си.
По това време Snap заяви, че ръстът на приходите за второто тримесечие няма да достигне прогнозата от 20-25%, публикувана през април. Тя също така заяви, че коригираната ѝ оперативна печалба няма да достигнат прогнозата ѝ.
След предупреждението през май акциите се обезцениха с повече от 40%. Наскоро те се търгуваха за около 13,75 долара, което представлява спад от над 70% от началото на годината досега.
Snapchat+ ще бъде налична при старта си в САЩ, Канада, Великобритания, Франция, Германия, Австралия, Нова Зеландия, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства и с течение на времето ще се разпространи в повече държави.