Semiconductor Manufacturing International Corporation, които са най-големият и най-важен производител на чипове в Китай, изгражда нов завод в Шънджън, чиято цена ще възлезе на около 2,35 млрд. долара, пише CNBC.

Компанията и властите в южния китайски град ще вложат солиден капитал в проекта. Шънджън е известен като голям технологичен център в Китай. Там се намират централите на компании като Tencent и Huawei.

SMIC пък е наистина ключова част от плановете на Китай да засили независимостта си в индустрията за чипове, предвид напрежението между Пекин и Съединените щати, което показа зависимостта на втората по големина икономика в света от чуждестранни технологии в тази сфера.

През декември от Вашингтон поставиха SMIC в черния си търговски списък, което от своя страна блокира американски компании да ѝ изнасят каквито и да са технологии. Ходът беше възприет като удар по възможността на SMIC да се насочи към най-модерните технологии в областта на чиповете.

Китайската фирма вече изостава значително зад конкурентите си TSMC и Samsung. Новият завод в Шънджън ще помогне на SMIC да увеличи производството на т.нар. 28-нанометрови чипове. Тези чипове са доста стара технология.

TSMC и Samsung произвеждат 5-нанометрови чипове, а това е най-новата технология, използвана в смартфони.

Но дефицитът на чипове в глобален план постави някои индустрии като автомобилната в ситуация, в която не им достигат полупроводници. Но такива индустрии не се нуждаят задължително от най-новите технологии в чиповете.

Анализатор коментира пред CNBC, че SMIC ще отговори на част от търсенето именно на по-стари решения в областта. SMIC твърди, че парите от властите в Шънджън ще ѝ позволят да „разшири производството си, да развие нанотехнологичните си услуги и по този начин да постигне по-голяма възвръщаемост“.

SMIC ще притежава 55% от дял от завода в Шънджън, а инвестиционното звено на правителството ще държи не повече от 23%. Останалата част от капитала ще дойде от други, частни инвеститори.

Apple ще плаща солени глоби

Apple трябва да плати глоба в размер на завидните 308,5 милиона долара на Personalized Media Communications, след като жури на федерален съд в Маршал, щата Тексас, реши през уикенда, че технологичният гигант е нарушил патент, свързан с управлението на цифровите права.

Personalized Media, компания от тези, които в индустрията наричат „патентен трол“, съди Apple за това, че концернът е нарушил патента ѝ с редица технологии, включително FairPlay, която се използва за разпространение на криптирано съдържание от неговите приложения iTunes, App Store и Apple Music.

Експерт, който нает от базираната в Шугър Ленд, Тексас, Personalized Media, изчислява с точност, че Apple дължи хонорари за 240 милиона долара. След петдневен процес съдебните заседатели в Тексас наредиха на Apple да плати сериозно текущо възнаграждение, което обикновено зависи от нивото на продажбите или употребата.

Apple заяви, че е разочарована от решението и ще го обжалва до последна възможност.

„Случаи като този, заведени от компании, които не произвеждат или продават никакви продукти, задушават иновациите и в крайна сметка вредят на потребителите.“, се казва в съобщение до медиите по имейла от компанията.

Искът първоначално е подаден през 2015 г., но от Apple оспорват валидността на патента пред Съда за патентно проучване и обжалване. Американският апелативен съд отмени през миналата година решението на институцията, че някои искове за патенти са невалидни, като по този начин съживи делото и го върна за разглеждане.

Американският окръжен съдия Родни Гилстрап прие през миналата седмица препоръка на магистрат, отхвърляща искането на Apple за признаване на патента за невалиден. За разлика от Apple, през ноември Google и неговата услуга YouTube спечелиха патентен процес, подаден от Personalized Media за различни патенти.

Патентният трол е подал иск и срещу Netflix, който ще се гледа в Ню Йорк.

Тръмп – новият Зукърбърг

Бившият президент на Съединените американски щати Доналд Тръмп възнамерява скоро отново да се появи в социалните мрежи, а и на световния подиум като цяло, предават от Ройтерс, цитирайки запознати източници.

След като негови привърженици нахлуха в Капитолия във Вашингтон в началото на календарната година, няколко оператора на социални мрежи блокираха акаунтите на Тръмп, включително и най-големите – именно Facebook и Twitter.

Сега съветникът на Тръмп, Джейсън Милър твърди пред Fox News, че след два до три месеца екс-президентът ще стартира изцяло собствена платформа за социални медии. Това би „предефинирало напълно въпроса".

Тя щяла да привлече „десетки милиони потребители“. Милър не разкрива повече подробности. Тръмп е имал интензивни срещи с различни екипи във ваканционния си дом Мар-a-Лаго във Флорида заради проекта.

До момента няма потвърждение за новата инициатива от Тръмп.

„Тази нова платформа ще бъде голяма“, каза Милър в неделя.

„Всички го искат и той ще доведе в нея милиони и милиони - десетки милиони - на тази платформа“.

След забраната на акаунта на Тръмп в Twitter Джаред Къшнър, зет и бивш съветник на бившия президент, се намеси, когато други съветници се опитаха да накарат Тръмп да открие акаунти в по-малко известни социалните медии като Parler и Gab.

Twitter и Facebook наказаха Тръмп заради подстрекаване към насилие в обществото. И двете компании обмислят как в бъдеще да третират акаунтите на политиците.

Facebook беше поискал независим надзорен орган да реши колко сериозна забрана да се прилага за Тръмп.