Всички знаем сериалът, който превзе на кой детските години, на кой съзнателната част от живота. Въпреки, че не можем да преброим епизодите на този сериал, в който са играли няколко поколения актьори, веднага се насочваме в един друг събитиен сериал – битката и съперничеството между Съединените американски щати и Русия.
Днес ще ви позанимаем с поредната доза от столетния сериал и ще разберем с какво този път са се провокирали две от най-влиятелните и велики нации на нашето време.
Руска операция за влияние в глобалните социални мрежи е маскирана като независима медия, насочена към леви избиратели в Съединените щати и Великобритания. За този факт подробности се разкриват от „Фейсбук“.
Били са вербувани видни журналисти, наемани на свободна практика, които да пишат по вътрешнополитически теми. Някои факти сочат и към това, че част от операцията е била частично фокусирана и върху американската политика и расовото напрежение в навечерието на президентските избори на 3 ноември.
Използвана е мнима медийна организация, наречена „Пийс Дейта“. Уебсайтът оперирал с цели 13 акаунта във „Фейсбук“, служещи като пипала в чуждата страна.
Цели две страници, създадени през месец май се грижили за това информацията винаги да е актуална и неподправена пред потребителите. Те били премахнати в понеделник от администраторски лица на компанията „Фейсбук“ заради създаване на фалшиви самоличности и други форми на „координирано неавтентично поведение“.
Цялата тази информация се съобщава от компанията от Менло Парк, която е базирана в Калифорния.
Какво открива „Фейсбук“
Разследването на „Фейсбук“ открило връзки с физически лица, свързвани с Руската агенция за изследване на Интернет, базирана в Санкт Петербург. Това е била компания, за която източници от американското разузнаване твърдят, че е заемала абсолютно централно място в опита за руска намеса в президентските избори, провеждани в САЩ през 2016 г.
Социалната мрежа „Туитър“ обяви официално, че е премахнала цели пет акаунта, за които се смята, че също били част от руската операция за влияние над населението.
Компанията „Фейсбук“ обяви, че са отстранили три мрежи с фалшиви акаунти от Русия, САЩ и Пакистан. От гига компанията обясняват, че това е част от опита им за противопоставяне на “операциите за влияние” в рамките на платформата.
В Русия са били изтрити профилите на “малка мрежа”, съставена от 13 профила, както и две страници. Те са били свързани с хора, които имат връзки с Агенцията за Интернет-проучвания.
Същата агенция беше посочена като част от организация, свързана с “опитите за намеса в изборите през 2016 г.” в доклада на специалния прокурор Робърт Мълър. Той е прекарал много време в разследване на руското влияние върху изборите, след които за президент на САЩ беше избран Доналд Тръмп.
От социалната мрежа съобщават, че са започнали разследването си за руската мрежа след информация за дейността на нейните членове извън Интернет пространството, дошла директно от ФБР.
Мрежата от фалшиви профили е действала основно в САЩ, Великобритания, Алжир, Египет и други англоговорящи държави в Близкия Изток и Северна Африка.
Агенцията за интернет проучвания в Санкт Петербург е собственост на близкия до Кремъл бизнесмен Евгени Пригожин, който също така е свързан и с финансирането на дейностите на руски войници, служещи като наемници в Либия и Сирия.
По данни на Фейсбук от 2017 г. насам са били премахнати дузина мрежи от профили, свързани с тази агенция. За същия период от време социалната мрежа е отстранила общо 100 подобни мрежи, функциониращи в световен мащаб.
Редица представители на американската администрация многократно заявиха, че Русия ще се опита да се намеси в предстоящите избори в САЩ през ноември тази година. Никой не вярваше, но ето, че доказателствата изплуват едно по едно току-преди изборите.
Какъв е мащабът на схемата
Мрежата от Пакистан е включвала 453 профила, 103 страници, 78 групи, както и 107 профила в Инстаграм. Мрежата е оперирала на територията на страната, а действията ѝ са били насочени изцяло към вътрешна аудитория, а малка част се е целила и към Индия.
Мрежата от профили, оперирала на територията на САЩ, е била свързана с компанията за стратегически комуникации CLS Strategies, базирана в задния двор на Тръмп – Вашингтон. Тя е била съставена от 55 профила, 42 страници и 36 профила в Инстаграм.
“Тази мрежа е била фокусирана основно към Венецуела, Мексико и Боливия. Открихме тази активност като част от собствено разследване, свързано с координирани, неавтентични действия онлайн в региона“, заявяват официално от социалната мрежа на брифинг, организиран изцяло по темата.
Клиентите на CLS включват правителства на няколко държави от Латинска Америка, Мексико, както и две от съседките на Боливия – Бразилия и Перу, така че версиите съвпадат.
Да се върнем към сериала
Може би във времената, когато „Дързост и красота“ бе актуален, нещата със социалната комуникация опираха до телефон с антена, но времената се менят и сериалът трябва да се адаптира. Аудиторията е доста различна, а като добавим липсата на адаптация към нея може би е най-сериозната причина за лошата разпознаваемост на добрата стара продукция.
Така де, проблемите се коренят дълбоко, а развръзката ще се види… някъде из „Фейсбук“.