Американският технологичен гигант Meta подаде жалба срещу Voyager Labs, твърдейки, че стартъпът е създал фалшиви акаунти във Facebook като част от схема за събиране на информация за реални потребители на социалната мрежа, които след това е използвала за собствени бизнес цел.

Какво е Voyager Labs

Voyager Labs е специализирана в софтуер за разследвания и услуги, целящи да помагат на властите и компаниите да получат информация за заподозрени, наред с други цели.

Meta твърди, че софтуерът на Voyager Labs се захранва от данни, които компанията неправомерно събира от Facebook и Instagram, както и от други сайтове като Twitter, YouTube и Telegram.

Според съдебните документи в Окръжния съд в Северния окръг на Калифорния Meta твърди, че Voyager Labs е създала 38 хил. фалшиви акаунта във Facebook.

Те са помогнали на стартъпа да изтегли публична информация за над 600 хил. потребители на социалната мрежа, включително неща като публикации, харесвания, снимки и списъци с приятели.

Адвокатите на Meta пишат още, че компанията е изпратила писмо до Voyager Labs на 11 ноември с искане стартъпът да спре да нарушава условията на услугата. В крайна сметка Meta е деактивирала над 60 хил. акаунта и страници във Facebook и Instagram, свързани с Voyager Labs.

„Поведението на ответника не е разрешено от Meta и нарушава условията на Facebook и Instagram, както и закона на Калифорния“, гласи жалбата. „Съответно Meta търси обезщетение за щети и съдебна забрана, за да спре използването на платформите и услугите ѝ от страна на ответника“, се посочва още.

Компанията също така иска от съда да принуди Voyager Labs да се откаже от своята „неправомерно придобита печалба в размер, който да бъде доказан в процеса“.

CNBC е изпратила запитване за коментар до Voyager Labs.

Жалбата на Meta следва подобно съдебно дело за извличане на данни, включващо LinkedIn и стартъпа hiQ, за който социалната мрежа, собственост на Microsoft, твърди, че изтегля потребителски данни, за да захранва своя софтуер за човешки ресурси.

След дългогодишна съдебна битка LinkedIn и hiQ в крайна сметка се споразумяха през декември 2022 г.

Ще престанат ли социалните мрежи да са социални

Бърз поглед към съобщенията от социалните мрежи през миналата седмица: Instagram съобщава, че моден инфлуенсър излъчва на живо. Snapchat уведомява, че някой диджей е публикувал история. Facebook казва, че CNN е добавил нов видеоклип.

Не е и нужно дори да проверяваме какво има в Twitter: Илон Мъск през цялото време.

И ако съвсем случайно докоснете някое от тези известия, влизате в приложения, които отчаяно искат да ви насочат към съдържание от хора, които не познавате – публикации, които може да ви впечатлят за момент, а после да забравите напълно, рекламиращи градинарски тънкости или уникални дизайни на сладкиши например, пише Bloomberg.

Без тези видеоклипове, които се стремят към популярност, мрежите ще трябва да продължат да показват актуализации от същите няколцина души, които все още успяват да показват активен живот в социалните медии.