Американският технологичен концерн International Business Machines Corp. (IBM) отчете приходи, които надхвърлиха прогнозите на анализаторите, подкрепени от силното търсене в софтуерното звено, което включва хибридния облак на IBM.

Това се счита за сигнал, че усилията на 110-годишния технологичен гигант да се трансформира дават резултат.

Продажбите са се увеличили с 6,5% до 16,7 млрд. долара през трите месеца, приключващи на 31 декември, се казва в изявление на базираната в Армонк, Ню Йорк, технологична компания в понеделник. Това е най-голямото увеличение от поне 10 години насам.

Анализаторите очакваха средно 16 млрд. долара според данни, събрани от Bloomberg. Акциите на компанията поскъпнаха със 7,5% в следборсовата търговия, след което загубиха голяма част от ръста си.

„Това е началото на новата IBM и перспективата за това как ще изглеждаме в бъдеще", заяви главният финансов директор Джим Кавано в интервю за Bloomberg. „Видяхме много сериозно ускорение в облачните услуги и консултациите, които са ключови области на растеж“.

Кой е главният „виновник“ за случващото се

Софтуерното подразделение на IBM, най-голямата бизнес единица, отбеляза ръст от 8,2% до 7,3 млрд. долара. Консултантското звено, известно преди като Global Business Services, отчете приходи от 4,7 млрд. долара, което е с 13% повече в сравнение с предходната година.

Резултатите са първите, откакто през ноември IBM завърши отделянето на голяма част от своето подразделение за инфраструктурни услуги в нова компания, наречена Kyndryl, която включва операции по обслужване - като управление на клиентски центрове за данни и традиционна информационно-технологична поддръжка.

Плановете на концерна

Отделянето бележи четвъртата голяма трансформация на IBM и е значителна стъпка в плана на главния изпълнителен директор Арвинд Кришна да насочи компанията, наричана Big Blue, към облачните технологии и изкуствения интелект.

Приходите от хибридния облак нараснаха с 16% до 6,2 млрд. долара, водени от продажбите на Red Hat, които се увеличиха с 19% през тримесечието.

Стратегията на Кришна да насочи IBM, която традиционно се фокусира върху мейнфрейм компютрите и информационно-технологичните услуги, към бързо развиващия се пазар на облачни изчисления, помогна за съживяване на продажбите след години на застой в ръста на приходите.

Въпреки това дори след като компаниите пренасят все повече от своите операции в интернет, IBM се сблъсква със силна конкуренция в областта на облачните услуги от страна на гиганти като Microsoft Corp. и Amazon.com Inc.

IBM се опитва да се разграничи от по-големите си конкуренти в областта на облачните услуги, като предлага хибриден модел, който помага на клиентите да съхраняват и изчисляват данни в локална инфраструктура, частни облачни услуги и сървъри, управлявани от публични доставчици.

„В миналото IBM се възползваше от това, че системите не можеха да се интегрират лесно, но облакът промени това", казва анализаторът на Morningstar Джули Бхусал Шарма.

„Пандемията подтикна компаниите да започнат да мигрират работните натоварвания към облака и тъй като те така или иначе правят промяната, се насочват към най-добрите доставчици в своя клас“.