Това, че от Google са предприели мащабни промени в начина, по който компаниите могат да следят потребителите онлайн не е нещо ново. Въпреки че от дълго време се работи по нововъведенията, рекламодателите все още не са готови за промяната, която предстои.
Най-скорошните нововъведения, които се определят като едни от най-големите в историята на онлайн рекламната индустрия, която отчита 6000 млрд. долара годишен оборот са съсредоточени върху използването на т. нар. бисквитки.
Те представляват технология, която регистрира активността на потребителите на интернет щом те посетят даден уебсайт. Данните, които се събират чрез тази технология помагат на рекламодателите да насочат към потребителите подходящи за тях реклами.
Google започна тест по ограничаване на бисквитките
От Google стартираха тест, който ще ограничи бисквитките за 1% от потребителите, който използват браузъра Chrome. Предвижда се този тест да прерастне в пълно премахване на „бисквитките“ за всички потребители на този браузър до края на годината.
Този преход обаче не удовлетворява маркетолози и компаниите, които се занимават с дигитална реклама. Те полагат усилия, с които да гарантират, че бизнесът им ще издържи на тези промени. Според тях предоставените от Google софтуерни инструменти, които са предназначени да помогнат за замяна на бисквитките не са достатъчни, за да подготвят пазара.
Главният изпълнителен директор на IAB Tech Lab коментира, че Google трябва да предостави повече време за тестване на заместващите технологии, преди напълно да започне да премахва бисквитките.
Ръководителите на интернет гигантът посочват, че работата им по премахване на „бисквитките“ е съобразена с интернет екосистемата. По техни думи много представители на рекламната индустрия са призовали Google да продължи с промените след като на няколко пъти се е наложило забавяне на процеса.
От компанията още споделят, че замяната на „бисквитките“ цели да помогне на компаниите да реализират техните бизнес цели и едновременно да осигури неприкосновеността на личния живот на потребителите.
Промените няма да засегнат видовете „бисквитки“, които се използват, за да съхраняват основна информация, която най-често включва данни за вход.
Въпреки че тестът ще обхване само 1% от потребителите на търсачката, милиони хора ще виждат по-малко реклами, таргетирани според техните лични навици за сърфиране онлайн.
Опитите на Google да ограничи „бисквитките“ започват през 2020 година, но процесът се забави на няколко пъти поради оплаквания на рекламната индустрия. Плановете на компанията не веднъж са се сблъсквали със съпротивата на рекламния сектор. Маркетолози и рекламисти основно разчитат на „бисквитките“, за да помогнат на търговци да таргетират клиентите си и да проследят ефективността на разходите си.