Новият главен изпълнителен директор на Amazon.com Inc. ще поеме юздите на концерна на 5 юли, 27-ата годишнина от създаването на компанията, заяви главният изпълнителен директор на Джеф Безос по време на годишното събрание на акционерите в сряда, цитиран от Bloomberg.
Анди Джаси, който сега ръководи отдела за изчислителни облаци на Amazon Web Services, бе избран за следващия изпълнителен директор на компанията през февруари. Безос, който основа най-големия онлайн търговец на дребно през 1994 г., ще стане изпълнителен председател и ще се фокусира върху нови проекти и инициативи.
Датата „е сантиментална за мен“, каза Безос.
„Анди е добре познат в компанията и е в Amazon почти толкова дълго, колкото и аз.“, поясни още той. „Той ще бъде изключителен лидер и има моето пълно доверие.“, допълни Безос.
Wall Street почти не реагира на обявлението, акциите на Amazon поскъпнаха с 0,2 процента.
Безос помогна на Amazon да се превърне от интернет книжарница в онлайн гигант. След оттеглянето си той ще се фокусира върху нови продукти и инициативи.
Безос има частни активи на стойност около 167 млрд. долара. Освен това той иска да работи в бъдеще над своята компания за космически кораби Blue Origin и своя вестник The Washington Post.
Промяната се случва в благоприятно за Amazon време. След първоначални трудности компанията се справи добре с причинената от коронавируса криза, а освен онлайн търговията силно расте и облачният бизнес.
Защо в Европа си нямаме наш Netflix
Между придобиването на Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) от страна на Amazon.com Inc. за 8,5 млрд. долара и сливането между WarnerMedia и Discovery Inc. за 130 млрд. долара, последният бум на сделки между американските медийни гиганти със сигурност е накарал европейските магнати от развлекателната индустрия да мечтаят за подобни времена.
Те, обаче така и не идват не се случват.
В продължение на пет години най-големите медийни компании в Европа търсят сделки по същата причина, поради която консолидацията на индустрията се ускорява в САЩ. Европейските медийни корпорации трябваше да положат повече усилия, за да се конкурират ефективно със стрийминг платформите като Netflix Inc., Amazon Prime и Disney+ на Walt Disney Co.
Но тези усилия не дадоха очаквания резултат.
Френският медиен конгломерат Vivendi SA, контролиран от милиардера Винсент Болоре, многократно се опитва без успех да създаде европейски еквивалент на Netflix. Същото може да се каже и за Mediaset SpA на бившия италиански премиер Силвио Берлускони.
Междувременно, анализаторите считат ITV Plc за най-вероятната цел за придобиване сред компаниите във Великобритания, но въпреки това тя остава независима.
При икономиката на видео стрийминга важен е мащабът. Ако даден телевизионен оператор е активен в няколко държави, той не се нуждае от дадено предаване, което да бъде хит на всички или на който и да било пазар, стига да достигне до достатъчно хора като цяло, за да оправдае първоначалната инвестиция.
Представете си, че сте телевизионен продуцент, който иска да направи 10-епизоден сериал за супергерой с бюджет от 100 милиона долара, наречен Game of WandaCards. Нека допуснем, че GoWC успява да привлече 300 хил. зрители в САЩ и всеки зрител носи около 216 долара приходи за две години (както е типично за компанията).
Тогава Netflix, чиято услуга се предлага в 190 страни, ще се нуждае от по-малко от 1000 допълнителни зрители на всеки от другите си пазари, за да започне да оправдава разходите от 100 милиона долара.
В държави като Германия това би представлявало само 0,1% от общо 9,4-те милиона местни абонати, с които, според консултантската компания Digital-i Ltd., Netflix разполага там.
Проблемът на Европа е, че това е силно фрагментиран пазар с над 11 хил. телевизионни канала, повечето от които все още зависят от рекламната икономика на линейното излъчване, където стойността на един зрител е значително по-малка, отколкото тази на един потребител на услуга за видео стрийминг.
Дори най-разпространеният в континентална Европа език, немският, покрива едва 95 милиона жители, които го използват, главно в Германия, Австрия и Швейцария. Това затруднява оправданието да похарчите 100 милиона долара за дадено шоу - в случая WandaKartenspiel.
Продуцентите, разбира се, биха могли да направят сериал и след това да се опитат да го продадат на чуждестранни дистрибутори. Това помогна на платената телевизионна услуга на Comcast Corp. да постигне успех със сериала Babylon Berlin, който печели много фенове в САЩ, Великобритания и в други страни по света.
Но изглежда, че Sky е единственото изключение, когато става въпрос за липсата на консолидация в Европа. Компанията вече се е наложила в Италия, Германия и Великобритания, като разполага с общо 24 милиона абонати на трите пазара.
Кой е най-логичният конкурент в Европа
Мащабът е предизвикателство за звеното на Vivendi Canal+, което има 8,2 милиона абонати на родния си пазар и още 6 милиона в Субсахарска Африка.
В сравнение с 204-те милиона абонати на Netflix и 74-те милиона на Disney+, Canal+ е изправен пред по-голям финансов риск при продуцирането на сериали, тъй като тези предавания могат да не достигнат до необходимия брой хора.
Компанията трябва да изготвки сложни споразумения за съфинансиране с международни партньори като Westdeutscher Rundfunk, Британския филмов институт или Фландърския филмов фонд, и да се опита да продаде правата върху продукцията.
В същото време Netflix може да финансира без проблеми сериал и да го излъчи в 190 страни.