Всеки, който е проследил през миналата година церемониите по връчване на филмови награди, като „Оскар"-ите или „Еми", не е могъл да избегне името Netflix.
Никоя друга продуцентска компания не успя да събере толкова много номинации и награди през 2021 г., колкото стрийминг услугата от Лос Гатос в Калифорния.
Това се отплаща и във финансово отношение. Както Netflix съобщи в четвъртък при представянето на своите годишни данни, оперативната печалба е нараснала с 35% до почти 6,2 милиарда долара през изминалата финансова година.
Броят на абонатите се е увеличил с 8,3 млн. и е достигнал 222 милиона члена - ръст от девет процента.
Защо акциите на компанията се сринаха
Въпреки това компанията беше сериозно наказана на фондовата борса. В следборсовата сесия цената на акциите се срина с 20% до малко под 407 долара.
Анализаторите очакваха много по-силен ръст, след като през 2020 г., първата година на пандемията, Netflix се възползва силно от блокиранията в света.
По това време компанията бе добавила 36 милиона члена, но през изминалата година увеличението е спаднало до 18,2 милиона потребители. Финансовият директор на Netflix Спенсър Нойман обясни спада на темпото с икономическите последици от пандемията, които сега се усещат по-силно в частните домакинства в региони като Южна Америка.
Мениджърите на компаниите се затрудниха да идентифицират защо растежът се е забавил. Те обвиняват за това забавящата се икономика, особено в Латинска Америка, както и продължителните последици от пандемията.
Ръководството призна и потенциалното въздействие на конкурентните стрийминг услуги. Съоснователят Рийд Хейстингс дълго време отхвърляше конкуренцията като проблем, отбелязвайки, че Netflix се разраства, докато много конкуренти навлизат в бизнеса. Но Netflix леко променя мнението си.
„Трудно е да се определи защо придобиването на абонати не се е възстановило до нивата отпреди появата на Covid."
Това заяви главният финансов директор Нойман. Той и колегите му потвърдиха увереността си в дългосрочните перспективи на бизнеса.
Netflix се гмурка в харчове
Преди всичко смесените очаквания очевидно предизвикаха безпокойство у много инвеститори. Netflix очаква броят на потребителите да се увеличи само с 2,5 милиона абонати между януари и март. В сравнение със същото тримесечие на миналата година (4 млн. потребители) това представлява значително намаление на растежа.
„Netflix винаги е бил нещо като кандидат за приказка, когато става въпрос за прогнози за потребителите, но сега попадна в малко по-трудна светлина."
- казва Лора Хой, анализатор в Hargreaves Lansdown.
Прогнозата е само малко по-висока от половината на данните за предходната година. Това предизвиква скептицизъм сред инвеститорите дали в дългосрочен план ще постъпят достатъчно средства, за да се финансират в дългосрочен план скъпите филми и сериали.