Центърът на столицата е място, което кипи от живот всеки ден. През Витошка и НДК, до Народното събрание и катедралата Александър Невски, столичани и гости на града имат възможност да посетят много музеи, заведения, магазини и важни сгради и учреждения.
Софийският център е като машина на времето, която ни пренася през античността, когато София е била Сердика, до възстановяването на българската държавност, когато града става столица на България.
Има толкова много какво да се види и преживее в центъра на София. Сред паветата и красивите сгради има обаче и нещо, на което не му е мястото там – автомобилите.
Натовареният трафик е проблем във всеки голям град, но столицата на страната ни не се справя много успешно с разрешаването му. Въпреки добре уредения градски транспорт, много българи предпочитат да се движат с личния си автомобил. Разбира се това е индивидуален избор, но друг е въпросът, който следва да обсъдим в този текст.
Не е ли време центърът на София да се превърне в пешеходна зона
Това е въпрос, който минава през главите на гражданите на града, които тайно мечтаят центъра да бъде само за тях. Без коли, без задръствания, без чакане по светофари, оглеждане по 5 пъти, дали някой засилен шофьор няма да връхлети върху тях докато се наслаждават на неделната си разходка, без шумово замърсяване, без изнервени водачи, които ти дават зор да вървиш по-бързо.
Всичко това звучи толкова прекрасно, че е малко трудно да си представим да се превърне в реалност.
На прага на местните избори отново се дискутира въпросът за обособяване на центъра на София като пешеходна зона. В много европейски столици такава зона е факт и осигурява спокойствие на гражданите на градовете, че центъра си е само за тях.
В центъра на столицата има няколко улици, които перфектно се вписват в идеала за пешеходна зона. Един прекрасен пример в улица „Шишман“, на която се намират много приятни заведения и малки магазини, но точно заради преминаването на автомобили много хора просто преминават през нея без да я оценят.
Идеята за затваряне на центъра за преминаване на автомобили е чудесна, но това би създало куп предизвикателства пред организирането на инфраструктурата в столицата. Като за начало това ще наложи изграждане на обходен ринг около центъра на града, който да поеме натоварения трафик.
Въпреки това залога си струва. Най-красивата и приветлива част от града ще се превърне в спокойна пешеходна зона, която осигурява лесен и безопасен достъп до забележителностите на столицата за граждани и гости на града.
Забраната за старите коли влиза в сила от 1 декември
Искаме да обърнем внимание на една забрана, която трябваше да е факт много отдавна, а именно спирането на достъпа на стари коли до центъра на София. Тази забрана ще влезе в сила от 1 декември и ще засегне всички автомобили на бензин произведени преди 1996 година и дизеловите коли преди 2002 година.
Предвижда се тази забрана да обхване и други автомобили, които са категоризирани с по-ниски нива на замърсяване през следващите няколко години. Достъпа на посочените коли ще бъде забранен през зимните месеци и ще обхване района на Малкия ринг.