От необичаен проблем се оплакаха настоятелите на Софийската света митрополия. Иподякон Пламен Михайлов говори пред камерата на една от националните телевизии, обяснявайки че са зачестили обажданията, в които се предлагат платени услуги за оптимизация на търсачки и реклама в Google.
От Софийската света митрополия подозират, че тези обаждания представляват опит за измами, насочен към православните храмове.
Така в софийския храм „Свети Йоан Кръстител“, например, преди няколко дена е получено обаждане с адресат отец Иван. Телефонните измамници предложили на храма да му осигурят популярност в търсачката Google, разбира се, срещу заплащане. Това предложение веднага породило съмнения сред служителите на храма, които отхвърлили офертата.
Според Пламен Михайлов това предложение е чиста измама и той потвърди, че нито един свещеник не се е „вързал на схемата“. „Обърнаха внимание, че е свързано със SEO оптимизацията и ни казаха, че ще изпратят фактура за 240 лева на настоящия адрес“, поясни Михайлов.
Друг представител на Православната църква у нас, епископът на Белоградчик Поликарп, също потвърди за зачестилата практика. Според него на църковните настоятелства звънят различни хора „с идеята да си заплатят, за да бъдат рекламирани и откривани по-лесно в Google търсачката“.
Епископ Поликарп, обаче, не смята, че тази оферта за реклама е свързана с благородни идеи или духовни подбуди.
От Софийската света митрополия вече обявиха, че се предприемат превантивни мерки с цел предотвратяване на подобни измами за в бъдеще, като от институцията също така призоваха за бдителност при подобни обаждания.
Може ли да се смята това за телефонна измама, обаче, и каква е целта на предлаганите услуги? Обърнахме се към специалиста по оптимизация на търсачки и реклама в Google Димитър Георгиев – Бико за коментар и го помолихме да разясни ситуацията. Ето какво каза той:
„Практиката на този тип телефонни измамници е да обещават всичко онова, което клиентите очакват, с идеята да им вземат парите.
Тъй като нивото на абстракция при оптимизацията за търсачки или т. нар. SEO е изключително високо, това позволява на абсолютни самозванци да подвеждат дребния и среден бизнес, а както виждаме явно и религиозните институции, че ще направят чудеса за него.
Реалността, обаче, подсказва, че за да търсят клиенти по телефона тези измамници, то вероятно не си вършат особено добре работата. В противен случай щяха да имат клиенти на база добрите си резултати.
На практика сумите, изискуеми като такси за SEO, от този тип телемаркетинг спамъри, са достатъчно ниски, за да не събудят прекалено подозрение и да провокират хората да ги плащат, дори когато не могат да измерят ефекта от работата.
Съветът ми е никога да не купувате маркетинг, реклама, SEO услуги и т.н. от някой, който ви звъни по телефона“, обобщи Димитър Георгиев – Бико.
Както добре знаете у нас имаме достатъчно опит от „Ало“ измамниците, за да продължаваме да се лъжем по този начин.
Поради това ви съветваме да сте особено предпазливи и да не приемате твърденията на всеки, който ви се обади и иска пари за нещо, за чиста монета.
Поучете се от опита на възрастните хора, които изхвърлиха през терасите си честно изкараните си с много пот и труд пари, спестявали ги в продължение на целия си живот, и ги подариха на шайка престъпници.