Социалната мрежа Facebook, сега известна като Meta Platforms, е изправена пред глоба от 3,2 млрд. долара и повече, свързана с групов иск, заведен във Великобритания по обвинения, че компанията е злоупотребила с пазарната си доминация, като е ползвала личните данни на 44 млн. потребители, предава Ройтерс.

Лиза Ловдал Гормсен, старши съветник на Британската служба за финансово поведение (FCA), коментира, че завежда дело от името на хора от Великобритания, които са използвали Facebook между 2015 и 2019 г.

Защо се завежда дело срещу платформата

Делото, което ще бъде разгледано от Лондонския трибунал по конкуренцията, гласи, че Facebook е спечелил милиарди, като е наложил несправедливи условия, изискващи потребителите да предоставят ценни лични данни, за да получат достъп до мрежата.

Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, адвокатската кантора, представляваща Ловдал Гормсен, е уведомила Facebook за иска.

Позицията на Facebook

Facebook твърди, че хората са използвали нейната услуга, защото им е носила стойност и „те имат добър контрол върху това каква информация споделят в платформите на Meta и с кого“.

Случаят се появява дни, след като Facebook се изправя пред антимонополен иск от Федералната търговска комисия – едно от най-големите предизвикателства, което правителството на САЩ отправя към технологична компания от десетилетия, докато Вашингтон се опитва да се справи с прекомерната пазарна сила на технологичните гиганти.

„През 17-те години, откакто е създаден, Facebook се превърна в единствената социална мрежа в Обединеното кралство, в която можете да сте сигурни, че можете да се свържете с приятелите и семейството си на едно място“, коментира Ловдал Горнсен.

„И все пак Facebook си има тъмна страна: тя злоупотребява с пазарната си доминация, за да налага несправедливи условия на британските граждани, което му дава възможност да се възползва от техните лични данни“.

Ловдал Гормсен обвинява Facebook, че е събирал данни в рамките на своята платформа и чрез механизми като Facebook Pixel е успял да си изгради „пълна картина“ на интернет потреблението и да генерира ценни, задълбочени профили с данни на потребителите.